ett hus ska det bli

ett hus ska det bli



Välkommen till oss :)
Här bor vi, Peter o Linnea med barnen Ella och Emil, o så en katt i en liten timmerstuga från 1800-talet.
30 min till stad, 2 till badsjö, omgivna av gärden o skog, mitt i ett litet paradis.


Nu börjar huset bli för litet för den växande familjen så det blev att bygga nytt. Det blir ett hus i gammal stil med synligt timmer, glasveranda och breda plankgolv. Här kan du följa processen från penna o papper till inflyttningsfesten!



25 mars 2013

Snart är våren och knopparna här!



Hej på er!
Sitter här hemma på kökssoffan och lyssnar på Spotify samtidigt som vår lille Emil leker och bäddar ner sin lilla giraff här på soffan. Solen skiner, himlen är blå, det är kavlugnt ute och snön är bländande vit. Ibland hör man till och med lite fågelkvitter genom köksfönstren! Skönt att veta att snart är det vår och blommor o knoppar börjar spricka ut! Här har de inte riktigt klarat trotsa snön än, därför är det så skönt att det finns kort så man får drömma om vad som komma skall!






Hur ser det ut hemma hos dig? Har snödropparna och krokusarna kommit fram än? Du kanske rentav har några påsk- eller pingstliljor som börjat titta upp? Vårens tid är härlig. Allt får nytt liv, dagarna blir ljusare och ljusare, humöret åker i topp varje dag solen skiner. Det är förändringens tid!



Jag är en av dem som älskar rabarber. Det måste vara en av de bästa plantorna i köksträdgården.
Hur vacker är inte de första grova knopparna som fullkomligt tränger sig upp ur den hårda vårjorden? Sen vecklar den ut sina första kronblad, gröna och veckade till perfektion!




Jag måste medge att jag nästan är på gränsen till fanatisk när det kommer till rabarber. Jag kan inte få för mycket av dem! Säsongen börjar med att jag delar på största plantan samtidigt som de gödslas med minst en skottkärra färdigbrunnen fårgödsel. Det har resulterat i säkert en 6-7 plantor hittills.
Men det är ju så underbart med årets första rabarberpaj, gjord på de spröda fina skotten!








När plantorna har fått växa till sig runt midsommar brukar vi skörda så pass att vi kan göra rabarberdricka och marmelad. Det finns nog ingen godare dryck än sval hemmagjord rabarberdricka!
Vi har t.o.m. sparat några flaskor i frysen vår vårens första utefika och utflykt.


Helst ska man inte skörda rabarbern mellan midsommar och augusti då den behöver all vätska och näring den kan få under den gassande juli-solen. Men det brukar jag strunta i. De är ju så tåliga plantor och jag har ju så mycket ändå. Något jag däremot saknar är flera olika sorters rabarber.
Vår moderplanta kommer från en delad planta hemma hos gammelmormor. Den frodas och blir väldigt bra, men mångfald förgyller! De har ju lite olika karaktär - om de är sura eller söta, om de är härdiga eller är bra till paj. Färgen på skälken och bladen skiljer sig också väldigt mycket från olika sorter. Den vi har är lätt rosaröd i stjälken och ljusgröna blad.



Nä nu plågar jag mig för mycket med rabarbersnack. Dags att sluta! Får gå ut i solen till mina svarta hinkar istället och kolla om det har börja komma upp nån knopp än :) Ha en bra dag!


1 kommentar: